[BLXF] Orca gebruik voor web-ontwikkelaar

Hallo allen,

De aanleiding voor deze mail en de aanmelding op deze mailinglist, is
het feit dat ik als slechtziende programmeur probeer een workflow te
ontwikkelen om onder GNU/Linux met behulp van Orca (spraak en braille)
te kunnen werken; zowel huis-tuin-en-keukengebruik als professioneel.

Ik heb een aantal jaren ervaring met Linux, maar experimenteer pas
sinds mijn revalidatie bij Visio 't Loo Erf in Apeldoorn met Orca en
BRLTTY. Tot dusver kom ik niet verder dan een standaard Ubuntu 16.04
waar ik Eclipse, Apache2, MySQL en PHP draai.

Een van de meest vervelende dingen is, dat Orca niet altijd of snel
genoeg omschakelt wanneer ik van venster wissel (Alt+Tab). Orca leest
dan nog het ene venster voor, terwijl de toetsenbord-focus al in het
nieuwe venster staat. Daarnaast is het mij nog niet gelukt om het
editor-venster in Eclipse met de braille leesregel te bereiken.

Als mogelijk alternatief heb ik de tekstconsole verkend. De leesregel
werkt daar wel volledig, maar (nog) zonder spraak. Kun je met alleen
vim, mutt, cmus en w3m in het dagelijks computergebruik functioneren?

Kan iemand mij vertellen hoe ik met een standaard Ubuntu in Eclipse
kan programmeren met Orca's spraak en braille?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Frans-Willem Post