Re: [BLXF] buzzer/beep-probleem op netbook

Hoi Jos,

On Tue, May 26, 2015 at 09:01:57AM +0200, Jos Lemmens wrote:
> Misschien zit er wel een buzzer op, maar is de kernel module niet geladen.
> Probeer eens:
>
>    sudo modprobe pcspkr
>
> Bij mij wordt die ook niet automatisch geladen.
> Ik moet nog een keer iets in /etc/modprobe.d/ aanpassen, maar dat
> vergeet ik steeds.

Nee je mag ook een module in /etc/modules laden.
Dus ook lp of pcspkr ov via8xxx of 8139too zoals ik dat ooit eerder heb
moeten doen.
Maar dit houd in dat het module geladen wordt nadat de kernel geladen is; in
mijn geval gaat het om de pc (netbook) buzzer; en als die er niet is omdat
die niet bestaat, tja dan krijg je ook nooit een geluid in grub, zoals bij
mij, ookal heb ik het bestand /etc/default/grub correct aangepast om zgz.
een beep tijdens het boot-menu te krijgen.
Ik moet dus echt een hello.wav ofzo zo vlug mogelijk en voor het grafische
omgeving geladen is, kunnen horen starten.

M'n vriendin ahar nieuwe laptop heeft nog een buzzer; ik heb door
/etc/default/grub aan te passen (cf. uncommenten van de juiste lijn) een
/beep erin gekregen, zonder probleem:
zij krijgt een beep en kiest dan voor Ubuntu of voor Window$.
Bij mijn EEE 1225C mag ik de lijn in /etc/default/grub aanpassen, 't maakt
niets uit, no beep at grub boot!

Aldo.